2020 Yılı İsteğe Bağlı Sigortalılık İle Emeklilik

İsteğe bağlı yaptırarak emeklilik 2020 yılında, yapılan son düzenlemeler sayesinde mümkün olmaktadır. Tüm sigorta kollarının isteğe bağlı türlerinin de uygulamaya konması nedeniyle isteğe bağlı sigortalılık, emeklilik türlerinin sağladığı tüm imkanlardan yararlanılmasının yolunu açmıştır. Bir işte hizmet akdi ile çalışmayanlar için uygulamaya konan isteğe bağlı sigorta, kişilerin emekli olabilmeleri için kendi primlerini kendileri ödemeleri gerekliliğine dayanan bir uygulama biçimidir.

2020 Yılı İsteğe Bağlı Sigortalılık İle Emeklilik

Reklam

2020 yılında uygulanan isteğe bağlı sigortalılık hizmetleri kapsamında kişiler, aşağıdaki şartlara tabi tutulmaktadır:

• Bu hizmetten zorunlu sigorta şartlarını taşımayan kişiler de yararlanabilmektedir. Bu kapsamda kişiler, kendi sigorta primlerini ödeyerek emekliliklerini gerçekleştirebilmektedir.
  • Ay içinde 30 günden az sigortası bulunan kişiler, yarı zamanlı çalışanlar ve günlük prim ödemesi yapılanlar, isteğe bağlı sigorta imkanlarından yararlanabilmektedir.
  • Daha önce hiç güvenlik kanunlarına tabi bulunulmaması durumunda kişiler, ölüm, yaşlılık ya da malullük sigorta primlerini ödeyerek sigortalı olabilmektedir. Bu kapsamda kanunda belirtilen gün sayısına erişme şartı bulunmaktadır.
  • Kişilerin kendi isteklerine bağlı olarak şekillenecek sigorta türü, isteğe bağlı prim ödemeleri ile uzatılabilen, isteğe göre belirlenen yaş doldurulduğunda hemen yapılabilen bir emeklilik türüdür.

İsteğe Bağlı Sigortalı Olmanın Koşulları

İsteğe bağlı sigortalılıkta şartlar şu şekilde sıralanabilmektedir:

• İsteğe bağlı sigortalılık kapsamında çıkarılan kanundan yararlanmak isteyen kişilerin 18 yaşından büyük olmaları gerekmektedir.
  • Kişinin kendi sigorta isteğine bağlı olarak belgelediği geliri haricinde herhangi bir gelir kaynağının bulunmaması gerekmektedir.
  • 5510 sayılı kanun kapsamında bu haktan yararlanmak isteyen kişilerin hiçbir şekilde tam zamanlı sigortalarının yapıldığı bir işte çalışmamış olmaları gerekmektedir. aynı zamanda kişilerin kaydoldukları iş akdinde 30 günden az çalışmaları ve tam gün koşullarına sahip olmayan bir işte çalışmaları da bu sigorta türüne başvuru yapmalarının önünde engel teşkil etmemektedir. Girdiği işte 30 gün süresini dolduramayan kişiler de bu imkanlardan yararlanabilmektedir. Ancak toplamda ödenen zorunlu sigortalılık sigortasının 30 günü geçmemesi gerekmektedir.
  • Kişilerin bu şartları taşıması halinde isteğe bağlı sigorta talep formu ile Sosyal Güvenlik Kurumu’na başvuru yapmaları gerekmektedir.
  • Kişilerin ’de ikamet etmeleri gerekmektedir.

İsteğe bağlı sigortalılık kolları şu şekilde sıralanabilir:

• İsteğe Bağlı SSK (4A, EK-5 Tarım)
  • İsteğe bağlı BAĞKUR (4B)
  • İsteğe bağlı Emekli Sandığı Ödeme Sigortası
  • Ev hanımları için isteğe bağlı BAĞKUR

İsteğe Bağlı Bağ-Kur Sigortası Nasıl Yaptırılır?

İsteğe bağlı Bağ-kur yaptırmak için şartlar şu şekilde sıralanabilir:

• İsteğe bağlı sigorta olmak için isteyen kişiler, herhangi bir işte çalışmıyor olmalıdır.
  • Herhangi bir şekilde emeklilik durumunun olmaması gerekmektedir.
  • Ziraat Odası’nda çiftçilik kaydı bulunmamalıdır.
  • Şirket ortaklığı gibi bir durumun söz konusu olmaması gerekmektedir.

Belirtilen şartların sağlanması durumunda kişiler, Sosyal Güvenlik Kurumu’na başvuruda bulunarak bireysel sigortalarını başlatabilmektedir. Sigortasız çalışılması, ancak kira geliri ya da serbest iş geliri gibi gelir kaynaklarının varlığı durumunda yapılacak başvuru kabul edilecektir.

İsteğe Bağlı Tarım Sigortası Yaptırma Koşulları

İsteğe bağlı Ek 5 sigorta yaptırma şartları şu şekilde sıralanabilir:

• Kişiler, çiftçi olmaları gerekmektedir.
  • Tarım haricinde işlerle ilgilenen kişilerin, işlerinde süresiz olarak (mevsimlik ya da gündelik) çalışmaları gerekmektedir.
  • Herhangi bir iş yerinde SSK kapsamında çalışmıyor olunmalıdır.
  • Çiftçilik kaydı, vergi kaydı ve şirket ortaklığı yapılmıyor olması gerekmektedir.
  • Tarım işleri ile uğraşmayan kişilerin bu sigortaya başvuru yapmaları halinde başvuruları direkt olarak reddedilecektir.

İsteğe bağlı sigorta çeşitlerinden 4/B, hane bütçesine gelir sağlamak için evde örgü, dantel gibi işlerle para kazanmaya çalışan ev hanımlarının sahip olacakları bu sigorta hakkı, Bağ-Kur çerçevesine alınmıştır. Bu kapsamda bu sigortadan  yararlanmak isteyen kadınların, en düşük prim miktarı ile primlerini ödemeleri gerekmektedir. bu sigortadan yararlanmanın şartları şu şekilde sıralanabilir:

• Evde dantel, süs eşyası gibi materyallerle para kazanılma çabasında olunmalıdır.
  • 4A haricinde herhangi bir iş yerinde çalışılmammış olması gerekmektedir.
  • Aktif ticari vergi kaydının bulunmaması gerekmektedir.
  • Emeklilik hükümlerine sahip olunmaması gerekmektedir.
  • 000 gün prim ödenmesi gerekmektedir.

4/C Emekli Sandığı İle Emeklilik Şartları

4/C emeklilik sistemine dahil olmak için şartlar, kişinin en az 10 yıl süre ile sigortalı çalışmasını gerektirmektedir. Bu bağlamda kişilerin 10 yıllık çalışma sürelerinin ardından işten ayrılmalarının ardından bir daha sigortalı bir işe girmeyi düşünmemeleri durumunda, geriye kalan prim ödemelerini kendileri yapmaları şeklinde ilerlemektedir. İsteğe bağlı sigorta türleri arasında yer alan isteğe bağlı Emekli Sandığı emekliliği, kişilerin kendi sigortalarını kendileri tamamlaması şeklinde ilerlemektedir. Kendi primlerini kendi ödeyecek kişilerin ödemeleri, kendi özel gelir kaynaklarından yapılacaktır. Bu kapsamda kiralardan yada farklı gelir kaynaklarından yapılacak ödemeler, kişilerin emekliliklerini erkenden edinmelerini sağlayacaktır.

İsteğe bağlı emeklilik günü sayısı, 3600, 4500 yada 5400 şeklinde olabilmektedir. Farklı emeklilik durumlarına göre ödenecek primler şu şekilde sıralanabilir:

• 3600 gün emeklilik durumunda, kişilerin 1999 yılından önce ödemeye başlamış olmaları gerekmektedir. 3600 gün prim ödemekle birlikte kişilerin 10 yıl süre ile sigortalı kalmış olmaları gerekmektedir.
  • 4500 gün emeklilik, 1999- 2008 yılları arasında kişilerin prim ödemeye başlaması şeklinde gerçekleşmektedir. Bunun yanında bu kişilerin 60 yaşını doldurmaları gerekmektedir. ayrıca sigortalı kalma sürelerinin 25 yıl olması da şartlar arasında yer almaktadır.
  • 5400 gün emeklilik için kişilerin 2008 sonrasında prim ödemeye başlamış olması gerekmektedir. 63 yaşını doldurma ve 5400 gün eksiksiz prim ödeme şartlarını karşılamaları halinde kişiler, emekli olabilmektedir.

İsteğe bağlı sigortanın sona erdirildiği durumlar şu şekilde sıralanabilir:

• Sigortalının vefat etmesi halinde, vefat ettiği tarih itibariyle isteğe bağlı sigortalılık sona erer.
  • Kendi isteğiyle isteğe bağlı sigortalılık sisteminden ayrılmak istenmesi halinde, başvuru tarihinden itibaren kişilerin kayıtları sistemden silinmektedir.
  • Sigorta ödemeleri sırasında emekli olanların, son primlerini ödemelerinin ardından kayıtları sistemden silinir. Bunun nedeni artık sigorta ödemelerinin amacına ulaşmış olması, sigortalılığın gerçekleşmiş olmasıdır.

Belirtilen hallerin haricinde kişilerin sigortalılık halleri ortadan kalkmaz. Bu hallerin gerçekleşmesi durumunda gerekli bildirimleri yapmaması durumunda ise, durumun anlaşıldığı tarihe kadarki kişilerden edilmektedir.

İsteğe Bağlı Sigorta Hesaplama

İsteğe bağlı sigortada prim hesaplaması, asgari ücrete bağlı olarak yapılmaktadır. bu bağlamda asgari ücretin; %20’si malullük, %12’si Genel Sağlık Sigortası olmak üzere %32’si alınır. Hesaplamanın sonrasında ise prime esas kazancın baz alınarak hesaplamaya katılması ile belirlenmektedir.

Cevap bırakın